Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Макетування




12.1 Вимоги до макета

Макет — це набір правил, згідно з якими розташовуються елементи сторінки. Таким чином, макет — це основа верстки. Макет допомагає не тільки закріпити проектну ідею, вибір, рішення, але й майже повністю представити майбутнє видання. Наприклад, якщо узяти який-небудь відомий журнал, можна побачити елементи (відстань між колонками тексту, розмір задрукованої зони полоси, відступи перед заголовками, розміри полів), що повторюються, однакові по всьому журналу. Власне це і є макет журналу. Всі періодичні видання, незалежно від їх тематики, стилю оформлення або періодичності виходу в світ, прагнуть мати стиль, що запам'ятовується і впізнається.

Порада

Якщо ви розробляєте макет періодичних видань, прагніть робити це так, щоб згодом легко було зберігати відповідний стиль від одного випуску до іншого.

Навіщо необхідний макет? Він упорядковує документ, робить його легко читаним і зручним для сприйняття. Друга, не менш важлива роль макету — це полегшення праці верстальника. Йому не потрібно замислюватися над тим, як розташувати елементи на сторінці, оскільки їх положення жорстко задане або визначене макетною сіткою. Результатом чіткого планування публікації є єдиний шаблон або декілька шаблонів, за якими створюються всі внутрішні сторінки.

12.4.1. З чого починається розробка макету

У процесі розробки макету необхідно врахувати загальні елементи публікації. Скільки рівнів заголовків вам знадобиться? Як буде розташований текст на сторінках? Корисно проглянути макети інших видань. Проаналізуйте, що вам сподобалося, а що ні. Не бійтеся експериментувати на етапі розробки макету. Пам'ятайте, що професіоналізм приходить лише з досвідом.

Читачі, як правило, проглядають видання перед тим як купити, тому використовуйте наочні способи оформлення матеріалу. Будь-яка річ (і книга зокрема) повинна бути одночасно і практичною, і красивою. Хороший дизайн публікації — це не розкіш, а в першу чергу зручність, і тільки потім — краса. В той же час дизайн публікації повинен бути непомітним, він не повинен стати самоціллю. Стиль оформлення, компоновка матеріалу повинні відповідати поставленим цілям і передбачуваній аудиторії. Будь-який прийом оформлення повинен бути доречний, допомагати сприймати інформацію, загострювати увагу на головному. Оформлення не повинно відволікати або дратувати.

Головна відмінність професіонала від новачка — уміння створювати лаконічні роботи. Якщо ж ви новачок в цій області, прагніть слідувати традиційному стилю (не намагайтеся використовувати все, що знаєте), коли для оформлення використовуються параметри, прийняті за умовчанням. Це може показатися нудним, але застрахує вас від створення позбавленої смаку роботи. У міру накопичення досвіду можна поекспериментувати і дозволити собі велику свободу в застосуванні різних елементів дизайну.

Починайте роботу з розробки плану публікації на папері. Зробіть декілька ескізів того, що передбачається одержати. Накидання майбутньої роботи допоможуть вибрати способи подачі інформації.

Наперед обдумайте кількість і вид ілюстрацій, які будете використовувати та їх розташування в макеті. Наявність ілюстрацій впливає на бюджет і терміни. Продумайте питання, пов'язані з скануванням і обробкою ілюстрацій, з виготовленням кольороподілених форм. Організації, які ви збираєтеся привернути до роботи (друкарня, виробники кольороподілених форм, сервісні бюро), повинні відповідати вашим вимогам і можливостям.

Разом із загальними рекомендаціями існують і конкретніші правила. Для початку необхідно визначити, як виглядатиме публікація. Рядки на сторінці можуть бути розташовані по-різному. Розташування рядків уздовж короткої сторони аркуша називається книжковою орієнтацією сторінки, а уздовж довгої сторони — альбомною.

ПОРАДА

При виборі співвідношення розмірів полів і тексту на сторінці слід прагнути досягти гармонії. Ширина полів, що відокремлюють текст на сторінці від країв аркуша, залежить від характеру верстаного тексту і може бути різною з різних боків аркуша.

Якщо йдеться про єдину сторінку, що містить текст цілком, то ліве і праве поля повинні бути достатньо вузькими і мати однакову ширину. Верхнє поле повинно бути ширше ніж ліве і праве, а нижнє-ширше ніж верхнє. Рекомендується наступна ширина (у відносних одиницях): 3 для лівого і правого поля, 5 —- для верхнього, 8 — для нижнего.

Правила для вибору розміру полів книжкових сторінок декілька відрізняються від приведених вище правил для окремих сторінок тексту. Тут слід, в першу чергу, поклопотатися про те, щоб при розвороті книги текст на суміжних сторінках виглядав би симетрично. Схожі проблеми виникають при верстці будь-яких багатосторінкових документів, якщо друк виконується на обох сторонах аркуша.

Разом з вимогами естетичного характеру до оформлення таких документів пред'являють і чисто технічні вимоги. Зокрема, необхідно пам'ятати, що частина внутрішнього поля «поглинається» при підшиванні. Якщо не врахувати цієї технологічної особливості, текст виявиться «стягнутим» до корінця книги або навіть частково потрапить в палітурку, що значно утруднить читання.

Як правило, площа, зайнята набором (полоса набору) на стандартній сторінці книги, займає 70-75 % від загальної площі сторінки. Що стосується полів, то внутрішнє (корінцеве) поле повинне бути більше зовнішнього (переднього) поля. У Росії величина полів, довжина рядка, кегль і інтерліньяж для дитячих видань визначається галузевим стандартом ГСТУ 29.127-96, для літературно-художніх і науково-популярних видань - стандартом ГСТУ 29.124-94

Якщо є можливість вибору, встановіть максимальне значення корінцевого поля. Це полегшує фальцювання та палітурні роботи.

12.4.2. Підбір шрифтів

Вибравши основну розмітку, слід підібрати розмір шрифту. Межі допустимих розмірів обмежені як зверху, так і знизу. Докладніше про шрифти див. розділ 1.

УВАГА

Вибір кегля менше 9 пунктів значно ускладнить сприйняття тексту.

Найбільш зручними розмірами шрифту є 11 і 12 пунктів для двоколонкової верстки, 10 і 11 пунктів для трьохколонкової верстки. Для довідників, енциклопедій допускаються шрифти 8-9 кегля.

Шрифт вибирається залежно від виду публікації. Якщо ви плануєте випускати недороге видання, наприклад, газету або журнал, рекомендується застосовувати рубані шрифти. Так прийнято, і пояснюється низькою якістю друку подібної продукції. Рубані шрифти забезпечують достатню читаність тексту. Якщо використовуються сучасні технології, то ніяких технічних обмежень застосування шрифтів бути не повинно.

Найчастіше застосовують два основні шрифти. Шрифт із зарубками використовують для великих матеріалів, а рубаний — для виносок, коментарів, невеликих заміток. При виборі шрифтів необхідно враховувати їх сполучуваність, тобто шрифти повинні добре «виглядати» разом. шрифти доречно вибирати для реклами, причому ці шрифти повинні значно відрізнятися від основного і заголовного шрифту.

УВАГА

Для набору тексту слід зупинитися на прямому нормальному зображенні. Курсив і напівжирне зображення застосовуються, як правило, тільки для виділення.

12.4.3. Основні елементи макету

Текстові елементи за своєю вагою мають різні рівні ієрархії (основний текст, заголовки і підзаголовки, винесення, текстівки), тому після визначення параметрів основного тексту необхідно вибрати стилі для заголовків. Заголовки (вони повинні бути короткими, зрозумілими і легко читатися) організовують і полегшують читання, допомагають орієнтуватися в логіці сторінки. Ефектним є зсунення заголовка вліво щодо вертикалі вирівнювання тексту. Це дозволяє швидко проглянути заголовки по вертикалі.

Відстань між текстом і подальшим заголовком, як правило, більше, ніж відстань від цього заголовка до тексту, що його стосується. Всі пов'язані між собою елементи повинні відділятися однаковим за розміром порожнім простором (наприклад, заголовки і тексти, що належать до них, ілюстрації і підписи до них).

Гарнітура, яка використовується в заголовках, або кегль повинні контрастувати з основним текстом. Підзаголовки повинні бути менш контрастними, ніж заголовки, але контрастнішими, ніж основний текст. Основні заголовки (заголовки першого рівня) мають кегль зазвичай на 2 пункти вище, а заголовки другого рівня — на 1 пункт вище або той же кегль, що і у основного тексту. Для заголовків будь-якого рівня часто застосовують капітелі.

Колонтитулом (від франц. colonne — стовпець і лат. titulus — напис, заголовок) називаються заголовкові дані, що поміщаються над або під текстом кожної сторінки. За допомогою колонтитулів можна підсилити єдність всієї публікації. Місце розташування постійних колонтитулів приймається відповідно до типу виключення заголовків в тексті. Колонтитули повинні легко відрізнятися від основного тексту. Можна порекомендувати для колонтитулів курсив або капітель того ж шрифту, що і основний текст.

Колонцифри (номери сторінок) зазвичай розташовують на один рядок з колонтитулом зверху сторінки з виключенням вліво або управо, або в рядок нижнього колонтитулу з інтервалом в один рядок від останнього рядка тексту на сторінці. Колонцифри найчастіше використовують арабські цифри. Іноді колонцифри служать елементом дизайну сторінки.

Слід визначити максимально допустиму кількість рядків, що йдуть підряд рядків з перенесеннями. Загальне правило таке: їх не повинно бути більше двох. Критерій, за яким організовуються перенесення, — легкість для читання слів з перенесенням. Прихильники строгих правил не допускають, щоб перша частина слова, що переноситься складалася менш ніж з трьох літер, хоча на практиці це не завжди можливо.

ПОРАДА

Велику допомогу в підготовці макету може надати модульна сітка. Модульна сітка визначає дизайн майбутнього макету і задає місця розташування колонцифр, тексту, ілюстрацій, заголовків. Сітка є системою недрукованих вертикальних і горизонтальних ліній, що розділяють сторінку. Вона додає публікації впорядкований і цілісний вигляд, задає основні зорові правила.







Дата добавления: 2014-11-12; просмотров: 1764. Нарушение авторских прав

codlug.info - Студопедия - 2014-2017 год . (0.007 сек.) русская версия | украинская версия